Přeskočit na obsah

Jak si zorganizovat domácnost podle Marie Kondo


    Marie Kondo je známá hlavně díky takzvané KonMari metodě, na jejímž základě organizuje lidem domácnosti a s velkým přesahem i jejich životy. Vydala několik knížek s tématem úklidu a organizování (Zázračný úklid, Žít s radostí, Radost z práce) a také má na Netflixu dva seriály (Velký úklid s Marií Kondo, Co přináší radost), kde navštěvuje domácnosti klientů. V těchto pořadech je krásně ukázáno, jak probíhá její práce přímo na místě v jednotlivých domovech.

    Začínáme s úklidem

    Prvním krokem k tomu, jak dosáhnout vysněného životního prostoru ve vašem domě nebo bytě je vizualizace. Ještě předtím, než začnete něco uklízet, nebo třídit, představte si, jak by měl váš prostor vůbec vypadat. Zamyslete se nad tím, co se vám líbí. Jestli to je nějaký minimalistický styl, funkční prostor nebo naopak nějaký romantický boho pokojík.
    Stačí, když si zkrátka ještě před tím, než se vrhnete na všechnu tu organizaci a úklid, jenom na chviličku sednete a nad tímto se zamyslíte. Určitě vám to pomůže i později, až pak budete věci třídit a procházet. Podle Marie Kondo je uklizené prostředí takové, kde můžete mít snadno a efektivně přístup ke všem věcem, které potřebujete, používáte a máte rádi. Proto je tak důležité pochopit CO vlastně máte rádi.

    Například když si proberete svoje knihy a zbavíte se těch, které nečtete, nebo jste je nikdy ani neotevřeli a naopak si necháte ty, které se vám skutečně líbily, tak vás to může motivovat k samotnému čtení. Marie Kondo říká, že teď prostě na tu knihu nebyl správný čas, ale kdykoliv později si ji můžete koupit znovu. Zvláštní že? Proč se něčeho zbavovat, abychom si to později kupovali znovu. Ale svým způsobem to dává smysl, v tom pochopit základ její metody.  Nezahlcovat se zbytečnostmi a dát pryč i ty věci, které máte doma „jenom kdyby náhodou“ nebo „kdyby se náhodou šikly“.

    Samozřejmě to nemusí platit u každé kategorie. Někdo, kdo je vášnivý kutil, tak si nechá různé špalíčky, hřebíčky a nějaké zbytky materiálů, protože je to něco, co se mu může hodit. A pravděpodobně se mu to zanedlouho i hodit bude. Ale pokud si necháváte nějakou věc, třeba knihu, kterou jste od někoho dostali jako dárek, ale už ji máte doma deset let a ani jednou jste jí neotevřely, a jen si říkáte, že se k ní jednou dostanete, tak zkrátka na tu knihu není ve vaší domácnosti místo. Alespoň ne momentálně, a kdyby opravdu, třeba za deset let, nastala situace, kdy si zrovna tuhle konkrétní knihu chcete přečíst, tak není opravdu problém si ji koupit. Ale berte to tak, že toto se vám stane u jedné nebo dvou věcí, které takto vytřídíte. Ale získáte požadovaný prostor a bude se vám lépe dýchat.

    Podle Marie Kondo uklizený a zorganizovaný domov není jenom o tom, že máte doma uklizeno a čisto, ale říká, že zorganizovaná domácnost může zlepšit i vaše tělo, vaše zdraví a vaši mysl. Cílem všeho je vytvořit svůj životní prostor, který vám bude připadat nejpřirozenější. Vytřídit něco, co už neslouží svému účelu a naopak přivítat na jeho místo něco nového, může být ve výsledku hluboce terapeutické.


    Při třídění se zaměřte na to, co si chcete nechat a ne na to, co chcete vyhodit. Zkrátka jděte nejdřív po těch věcech, u kterých je vám naprosto jasné, že je nedáte pryč. Takto postupujte dál a dál, až vám nakonec zbudou jen věci, u kterých si nebudete tolik jistí. A právě tyto předměty si vezměte do ruky, prohlédněte si je a zeptejte se: Dělá mi ta věc radost? Jaký má ta věc účel? Potřebuji ji k něčemu? Ono je totiž rozdíl, ptát se na to, jestli věc potřebujete nebo na to, jestli vám dělá radost.

    Většina z nás má doma stovky nebo tisíce věcí, které vlastně nepotřebuje. A když si toto uvědomíte a pak si vezmete určitou věc do ruky a zeptáte se “Opravdu mám tu věc ráda? Dělá mi radost, když se na ni dívám? A pokud je odpověď ANO, tak je jasné, že si tu věc máte nechat. Pokud váháte, tak to většinou znamená NE.

    Marie Kondo tvrdí, že těm věcem, které vytřídíte a pošlete je pryč, byste měli poděkovat za jejich službu, kterou vám projevily. Tohle samozřejmě pro někoho může být už moc. Ale je to opět něco, na co když přistoupíte, tak vám to může pomoct v situacích, kdy si nejste jistí. Také vám může v rozhodování pomoct to, že věci pošlete někomu jinému, komu udělají ještě službu a radost.


    Marie Kondo třídí věci do různých kategorií, je jich celkem 5.

    • oblečení
    • knihy
    • papíry
    • komono (různé předměty denní potřeby, náčiní v kuchyni, drogerie, kosmetika, elektronika a všechno ostatní)
    • sentimentální předměty (památníky, vzpomínky, dárky, fotky, alba).

    Na začátek by se měla zvolit ta nejjednodušší kategorie, což je většinou oblečení. A mělo by se skončit u sentimentálních věcí. Jenom pozor. Pro každého jsou sentimentální věci něco jiného. Pro někoho to může být právě oblečení, pro někoho to můžou být knihy. (jako třeba u nás doma).

    Jak probíhá třízení věcí

    Pokud je pro vás nejjednodušší kategorie oblečení, začněte s ní. Na začátek je potřeba veškeré oblečení, které máte, vyndat ven ze skříní a dát ho na hromadu.  Důležité je, aby tam bylo opravdu všechno, veškeré zimní bundy, lyžařské kombinézy, spodní prádlo, boty, ponožky, svatební šaty, obleky. Zkrátka vše, co si na sebe oblékáte. Potom se každá věc vezme do ruky a rozhoduje se, jestli si ji necháte nebo ne. Mám osobní zkušenost s tím, že je potřeba věc vzít do ruky a ideálně vyzkoušet. Je něco jiného koukat na oblečení na ramínku ve skříni, než ho mít na sobě a vidět se v něm.  

    Kategorie papíry představuje různé dokumenty, které mají datum spotřeby. Můžou to být různé záruky nebo manuály. U nás v ČR je záruka standardně 2 roky, takže by bylo dobré jednou za dva je vytřídit. V této kategorii může být pro někoho jednodušší vyřazování (asi je snazší vyhodit starý manuál nebo fakturu než hrníček po babičce). Ale zase na druhou stranu je mnohem náročnější si všemi těmi stohy papírů projít.

    Jak to pak všechno zorganizovat

    Při vlastním uspořádávání usilujte o jednoduchost, aby uklizené věci vypadaly i vizuálně dobře. Je dobré začít třeba s šatníkem. Zkuste si uložit oblečení takovým způsobem, který je pro vás vizuálně přitažlivý. Může to být uspořádání podle druhů látek, velikosti, barev nebo podle čehokoliv, co vám přijde důležité.

    Marie Kondo píše, že k trvalé změně ve vašem životě si stačí uklidit jenom jednou! Ale ten úklid musí být opravdu důkladný a komplexní. Jedná se o celý dům nebo byt, o veškerý váš prostor. Ona sama říká, že i ji někdy trvá úklid u klienta přes šest měsíců. Také má za názor, že by se ke všem věcem v domě mělo přistupovat s úctou a respektem. Sama když přichází ke klientovi, tak jako první začíná svoji práci tím, že si klekne na podlahu a dům pozdraví a přistupuje k němu jako k jakési svatyni.


    Jak se s věcmi rozloučit

    Po všem tom třízení jednou přijde čas, kdy budete muset nějaké věci vyhodit a nechat jít, což samozřejmě bývá nejtěžší část procesu. Ale může vám to usnadnit těchto pár triků. Nejdříve určete potřebu předmětu a rozhodněte, jestli jeho účel už byl splněn nebo ne. Jestli váháte, zeptejte se sami sebe: Proč jsem získal tuhle věc? Kdy? A jak? Případně se můžete zeptat: Koupil bych si ji znovu?

    Některé věci, které si necháváme jen proto, kdyby se hodily, jsou právě příčinami našeho nepořádku a chaosu. Zezačátku je lepší začít s jasně definovanými kategoriemi, jako jsou CD, DVD, kosmetika nebo drogerie a postupně se propracovávat k obecnějším skupinám, jako je různé vybavení, potřeby pro domácnost nebo kuchyňské náčiní. Vždy si ujasněte účel, proč danou věc máte a jestli účel neplní, tak jí pošlete pryč.

    U jiných předmětů může nastat problém, když jste k dané věci nějakým způsobem citově připoutáni. V těchto případech pečlivě zvažte, jestli tento předmět přispívá k vašemu životu a jestli vám dělá radost.
    Zeptejte se: Dělá mi radost, když tuto věc vidím? Je pro mě opravdu tak důležitá?

    Například dárky a blahopřání mají svůj účel. Jsou to gesta přátel a blízkých, aby nám dali najevo, že jim na nás záleží. Ale jakmile nám tohle sdělení doručí v podobě daného blahopřání, je možná čas, nechat samotnou věc jít dál. Tím, že odstraníte nepotřebné, budete mnohem blíž k vytvoření ideálního prostoru.

    Kde je největší úskalí

    Celkem často lidé začnou první kategorií a u ní také skončí, ale aby fungoval udržitelný systém udržování pořádku, tak je potřeba ho dokončit. Což je samozřejmě náročné, jak časově, tak emocionálně. Ale výsledek stojí za to.

    Jeden příklad za všechny. Jedna z klientek Marie Kondo znovuobjevila svoji starou vášeň, když si uklidila knihovnu a uvědomila si, že knížky, které jí zbyly, byly většinou o práci v sociálních službách a na základě toho dala výpověď v práci, vrátila se do školy a založila úspěšnou firmu na hlídání dětí.

    A nakonec jenom o tom, co KonMari metoda není. Proces úklidu určitě neznamená, že bychom měli vyhodit většinu našich věcí. Jde o to, že pokud jsem třeba sběratelka knížek, tak samozřejmě to neznamená, že musím všechny ty knížky, které jsem nečetla vyhodit. Důležitá je tam radost. Pokud mi moje knížky, které nemusím ani číst, ale dávají mi radost tím, že se na ně dívám, že s nimi listuji, že je oprašuji, tak není důvod, proč bych si je nemohla nechat. ALE je samozřejmě potřeba rozlišovat mezi tím, co nám radost dělá a co nám ji nedělá. A samotný koncept radosti je pro KonMari metodu úplně zásadní, protože kdo by chtěl bydlet v bytě nebo domě, který mu radost nedělá.


    CHCETE VÍC?

    PŘIHLASTE SE A ZÍSKEJTE NEJNOVĚJŠÍ TIPY, VIDEA, ČLÁNKY A INFORMACE.

    Nespamuji! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.